Начальник і підлеглий: знайди відмінності
«Як його могли призначити на такий високий пост? Він же абсолютно безініціативний! І на деталях ніколи не знався!» Чули ми такі міркування? Звичайно! І самі це говорили, обурювалися і дивувалися.
А дійсно – чи є «секретна зброя», що робить людину керівником? Які психологічні якості дозволяють не лише управляти іншими, але і розширювати міру своєї відповідальності?
Відмінність перша – бачити перспективу
Ця здатність в тій або іншій мірі є в кожного – дивитися вперед. У майбутнє. У світле або темне завтра. В деяких – в післязавтра. Ця здатність жорстко пов'язана з талантом керівника.
Дівчина, молодий маркетолог, просить допомогти їй визначитися у виборі одного з двох варіантів: брендовій компанії, де зарплата ну дуже скромна, і невеликої родинної фірми, в якій суму пропонують, по її оцінках, майже фантастичну. На пропозицію самій перерахувати плюси і мінуси вона говорить, що для її спеціальності престижна компанія, звичайно ж, перспективнее. Але грошей хочеться. Дуже. Тому вона схиляється до «смачного бутерброда» в тісному і абсолютно безперспективному кругу. При цьому немає у неї доки ні дітей, що вимагають відходу і вкладень, ні старезних родичів, яким необхідні дорогі ліки. Просто «хочеться пожити». Прекрасно! Але коли задається ще одне питання – «А з родинної цієї фірмочки Ви куди плануєте перейти?», приходить розгубленість. Дівчина про це не думала. Хороша дівчина, не бездарна. Але не керівник. Люди з психотипом керівника, як правило, вибирають дорогу не вигідніший, а перспективніший.
Відмінність друга – тримати удар
Лише ледачий не пише на тему стресу: від методів його запобігання до способів медикаментозного лікування. Сформулюємо робоче визначення, яке личить нам для аналізу психології керівників. Наприклад, таке: «Стрес – стан напруги, що виникає у людини унаслідок сильних дій».
Як визначити, стрес це вже або ще немає? Наскільки велика напруга і як воно впливає на різних людей? Наприклад, слухаємо розповіді колег про жахи пересування по великих містах. На автомобілі – пробки, хамство інших водіїв, бездіяльність комунальних служб. На міському транспорті – товкотнеча, знову ж таки хамство, черги в кас в кінці місяця. Ці ситуації можна назвати «індивідуально травматичными». Інакше кажучи, один в аварію попаде і залишиться в прекрасному настрої, а інший від грубого слова в транспорті весь день в себе прийти не зможе. Ці люди розрізняються порогом чутливості, або умінням тримати удар. Керівникові без цього уміння просто не вижити.
Чи можна підвищити поріг чутливості і не реагувати так хворобливо на неприємності, що відбуваються з нами? Частково цього дійсно можна добитися при певній роботі над собою. Але найуспішніші начальники – ті, хто від народження володіють високою психологічною стійкістю. Отже якщо ваше дитя віддає перевагу «всьому робити по-своєму», не дивлячись на каральні заходи з боку батьків, не квапитеся розстроюватися. Цілком можливо, що чадо дуже непогано забезпечить вас в старості.
Відмінність третя – жити в невизначеності
Невизначеність – це те, що супроводжує будь-яку, навіть саму незначну керівну посаду. Найпростіший приклад – проблеми з делегуванням.
Адже я знаю про себе, що умію виконувати свою роботу. І виконую з блиском. Але у мене є амбіції, які штовхають мене «вперед і вгору». Я прагну до менеджерської посади і досягаю її. Результат? Мій спокійний і стійкий світ зруйнований. Ще вчора я точно знала, що до четверга закінчу з перевіркою торгівельної крапки, а за п'ятницю підготую про це звіт. А що тепер? Відповідальність за п'ятнадцять торгівельних крапок, які перевіряють троє моїх підлеглих. При цьому одна із співробітниць сповна може захворіти. Другий – тямущий, але амбітний – навряд чи буде правильно поводитися з працівниками магазинів. Третя – загальна улюбленка, лише з формулюванням своїх думок у неї бувають труднощі. Звичайно, я кожного проінструктую ретельним чином, організую проміжний контроль за виконанням роботи. Але мені не уникнути тієї управлінської риски, яка пов'язана з чеканням результату праці інших людей.
Якщо ви здатні в такій ситуації більш менш спокійно існувати, то один з чинників, що роблять співробітника управлінцем, у вас точно є. Якщо ж ви перестаєте спати, якщо не контролюєте ситуацію до останньої деталі – варто задуматися. Можливо, прагнучи до керівної посади, ви знижуєте якість власного життя.
Відмінність четверта – талановито коммуницировать
Комунікації в менеджменті виключно важливі. Це і вертикальні зв'язки (з керівниками і співробітниками), і горизонтальні (з суміжними підрозділами) і зовнішні (з представниками державних організацій і діловими партнерами). На перших рівнях управлінської кар'єри вистачає лише здібностей до всього цього.
Наприклад, начальник прекрасно відчуває «вертикаль» і при доповіді керівництву підбирає саме ті слова, що дозволяють представити підрозділ в найвигіднішому світлі. Ну, а вже якщо стався форс-мажор або відверта помилка – зуміє вийти з ситуації з найменшими втратами. Проте цей майже ідеальний шеф, «батько рідний» для підлеглих, відноситься до свого дітища-відділу дуже вже ревниво і трепетно. Вважає, що всі останні частини компанії існують лише для того, щоб це дітище обслуговувати, пестити і леліяти «по максимуму». І не налагоджує горизонтальні зв'язки, просто не вважає це потрібним. Інакше кажучи, здібність до комунікації у нього є, а ось талант відсутній. Означає це, що або працювати йому до пенсії на посадах одного рівня, або переходити з підвищенням, але вже в іншу компанію, де про відсутність у нього комунікативного таланту доки не відають.
Відмінність п'ята – прагнути до самоинвестированию
Ви не звертає уваги, наскільки по-різному люди поводяться з ресурсами? Причому з будь-якими – часом, грошима, здоров'ям, можливостями? Одні негайно їх витрачають, у результаті їм не хапає нічого – ні часу, ні сил, ні грошей. А на питання, чому при досить серйозній зарплаті у них немає накопичень, вам розпишуть бюджет, в якому дійсно ні копійки не залишається на майбутні проекти. То ж – з часом. Ну немає у людини часу на вивчення іноземної мови. Хоча він хотів би працювати в іноземній фірмі, і мова може йому дуже згодитися. Дійсно – не те що хвилини, секунди не знайти в його розпорядку. Лише логіка в такого розпорядку не управлінська. У нім пиво з друзями щоп'ятниці (5 годин в тиждень) або покупка дев'ятого піджака (15 тисяч рублів) мають вищий пріоритет, ніж згадане вище вивчення мови, що вимагає того ж часу або тих же засобів.
Є і інша схема побудови «бюджету ресурсів». І перші місця в цій схемі займають витрати, які можуть принести майбутні дивіденди. Такі витрати прийнято називати інвестуванням. Співробітник, що має управлінський потенціал, дуже постарається попасти на тренінг, що не просто підвищує кваліфікацію, а розширяльний кругозір «на крок вперед». І якщо компанія не готова це навчання сплатити – він сплатить його самого, хоча є миттєві витрати, для яких наявні засоби дуже б згодилися. Він знайде час для вивчення прийомів фінансового менеджменту, хоча займається професійно іншими речами. На питання «Навіщо ти це робиш?» він відповість щось начеб «Мені цікаво». І корисні зв'язки з'являться в ході навчання. Такий співробітник помітно виділяється серед колег рівнем активності, кругозором і загальною «просунутістю». Що робить його вірогідним кандидатом на рух в структурі компанії.
Отже, ми знайшли п'ять основних відмінностей між співробітником X, що має потенціал зростання, і співробітником Y, такого потенціалу що не має. Для чого це може згодитися? По-перше, для того, щоб не дуже сильно переживати, якщо сьогодні на високий пост призначили не нас, а іншого. В більшості випадків для цього були об'єктивні передумови. По-друге, для того, щоб не піддавати себе зайвим стресам і не прагнути до керівних позицій, якщо ми до них не готові. І, по-третє, аби зрозуміти, куди розвиватися. Адже в тій або іншій мірі кожна з начальницьких якостей можна «підтягнути» і стати сильніше, ніж ми були до цих пір.
|
Категорія: Цікаві статті | Додав: mykolaiv (10.12.2009)
|
Переглядів: 768
|
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|